Allmänna villkor, Högberga Vinfabrik AB
(gäller fr.o.m. 2021-01-28)
1. Högberga Vinfabrik AB, org.nr. 556811-9001, är ett vinproducerande upplevelseföretag och försäljare av vinrelaterade produkter som säljer värdebevis och presentkort avseende de produkter och evenemang som finns på Högberga Vinfabriks hemsida, i butiker eller hos återförsäljare. Genom nyttjande av Högberga Vinfabriks hemsida och/eller upplevelser godkänner du dessa allmänna villkor.
2. Köpvillkor
2.1 Köp
Det är tryggt att handla av Högberga Vinfabrik, som kund omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Distansköpslagen. Köp kan göras via Högberga Vinfabriks hemsida. Du behöver vara myndig eller inneha målsmans godkännande för att handla av Högberga Vinfabrik. Köp får inte göras i annan persons namn utan dennes medgivande.
2.2. Betalning
Samtliga betalningar på Högberga Vinfabriks hemsida görs genom Klarna Checkout. När du handlar eller lämnar information i Högberga Vinfabriks kassa godkänner du Klarnas villkor. I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt Klarna Direkt. Vilken information du behöver ange för att bli identifierad i Klarna Checkout kan variera mellan olika köptillfällen. Kreditupplysningar görs aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på valt betalningsalternativ. Klarnas kreditupplysningar påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra, tex banker, som begär kreditupplysningar. Efter att du identifierats visar Klarna Checkout vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för dig. Faktura är förvalt men du kan fritt välja något av de övriga alternativen. Vilka alternativ du erbjuds kan variera från tid till annan. Du avgör själv om du önskar skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod. Mer information om de olika betalsätten samt kundservice hittar du på Klarnas hemsida.
2.3 Leverans
Du kan välja flera olika leveranssätt, utförlig info om dessa får du i samband med ditt köp. Det snabbaste är leverans via e-post, då skickas din beställning direkt till önskad mejladress. Beställning av postleverans som görs senast kl. 15.00 skickar vi samma dag och bör vara framme 1-3 arbetsdagar senare (gäller vardagar). Vid beställning under helgdag skickar vi nästkommande vardag.
2.4 Priser och moms
Högberga Vinfabriks värdebevis och presentkort betraktas som flerfunktionsvouchers och försäljningen sker därför med 0 % moms om inget annat anges, samtliga priser anges i SEK. Företag och organisationer som behöver redovisa moms kan efter utförandet av vald upplevelse få ett kvitto med aktuell moms. Högberga Vinfabrik reserverar sig för eventuella fel och förbehåller sig rätten att ändra priser.
2.5 Öppet köp
Högberga Vinfabrik tillämpar 14 dagars öppet köp under förutsättning att upplevelsen inte redan har bokats. Det innebär att du som handlat har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar och få pengarna tillbaka. Om du beställt via postleverans räknas 14 dagar utöver leveranstiden (3 dagar). För att återbetalning ska ske behöver du skicka in kvitto. Högberga Vinfabrik betalar tillbaka köpeskillingen inom 30 dagar räknat från det att ärendet mottagits och godkänts
Återbetalningar görs till köpande kund mot uppvisande av kvitto. Kortköpsretur återbetalas till samma kort. Vid betalning med faktura görs återbetalning till fakturamottagare. Återbetalning motsvarar belopp inbetalt enligt kvitto.
3. Din beställning
3.1 Värdehandlingar
Högberga Vinfabrik säljer värdebevis för upplevelser eller presentkort på en valör för köp i någon av Högberga Vinfabriks egna försäljningskanaler. Värdebevisen är flerfunktionsvouchers och därmed aldrig kopplade till ett specifikt evenemang eller event. Flerfunktionsvouchern (värdebeviset) är endast ett förslag på upplevelse, och kan alltså bytas mot annan valfri upplevelse om mottagaren så önskar. Värdebevis och presentkort är värdehandlingar och utan dessa handlingar kan du inte boka din upplevelse. Som kund ansvarar du för din värdehandling. Om du förlorat din värdehandling är du välkommen att kontakta Högberga Vinfabrik, du behöver då ett kvitto eller ordernummer.
3.2 Giltighetstid
Värdebevis och presentkort har en giltighetstid på 12 månader från köptillfället. För värdebevis innebär det att du har 12 månader på dig att boka in din upplevelse. Om du bokar in dig under giltighetstiden kan du utföra din upplevelse även efter att utgångsdatumet passerat. För presentkort innebär det att du har 12 månader på dig att välja en upplevelse (ett värdebevis) och boka den. Det går även bra att förlänga giltighetstiden på ditt värdebevis eller presentkort en (1) gång mot en avgift om 300 kr för 6 månader. Om du inte har bokat tid inom värdehandlingens giltighetstid anses den förbrukad. Ett presentkort/värdebevis som har passerat giltighetsdatum kan ej förlängas eller användas som betalningsmedel.
4. Utförande av upplevelse
4.1 Bokningsvillkor
Upplevelser erbjuds alltid på utvalda tider och behöver därför förbokas, bokning kan endast göras med giltigt värdebevis. Har du ett presentkort så väljer du först en upplevelse, du får då ett värdebevis för den upplevelsen. På vår hemsida hittar du information om varje upplevelses tillgänglighet, restriktioner och annan viktig info. Högberga Vinfabrik rekommenderar att detta kontrolleras innan köp och bokning.
Avbokningsvillkoren för bokning via bokningskalendern är normalt 14 dagar. Mot uppvisande av läkarintyg kan Högberga Vinfabrik hjälpa dig med ombokning till ett annat datum. Det kan hända att en upplevelse måste ställas in med kort varsel till följd av anledningar utom vår kontroll, exempelvis p.g.a. tekniska problem eller för få inbokade deltagare. Vid inställd upplevelse till följd av oförutsedda händelser kommer vi att meddela dig så snart som möjligt, vänligen uppmärksamma att då detta ligger utom vår kontroll kan vi inte garantera att information om inställd upplevelse ges i god tid innan den bokade tiden för utförande. Högberga Vinfabrik ersätter inte och ska inte hållas ansvarig för eventuella merkostnader som kan ha uppkommit som en följd av en upplevelse. Sådana merkostnader innefattar men är inte begränsade till rese- och boendekostnader. När du bokat din upplevelse föreligger ett separat avtal mellan dig och oss och du är ansvarig för att kontrollera detta.
4.2 Tillgänglighet
Högberga Vinfabrik erbjuder upplevelser. Utbudet förändras kontinuerligt. Oavsett om upplevelsen bokas direkt genom Högberga Vinfabrik eller via bokningskalendern så rekommenderar vi att bokning görs i god tid.
4.3 Utförande
När du bokat din upplevelse föreligger ett avtal mellan dig och Högberga Vinfabrik. Det innebär att våra villkor för utförande gäller, du är ansvarig för att informera dig om och följa dessa för att utföra upplevelsen. Om dessa inte efterföljs gäller våra villkor och regler och ditt värdebevis räknas som förbrukat. Vid utförandet ska du ta med ditt värdebevis för upplevelsen, det fungerar som din biljett för utförande av din bokade upplevelse.
4.4 Försäkring
Det är viktigt för Högberga Vinfabrik att du känner dig trygg när du utför din upplevelse. Därför ingår alltid kostnadsfri försäkring när du deltar vid en upplevelse arrangerad av Högberga Vinfabrik.
4.5 Reklamationer och ansvar
Högberga Vinfabrik ansvarar inte för skador, förluster (varken direkta eller indirekta) eller andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till, upplevelsen. Högberga Vinfabrik ersätter inte och ska inte hållas ansvarig för eventuella merkostnader som kan ha uppkommit som en följd av en upplevelse. Sådana merkostnader innefattar men är inte begränsade till rese- och boendekostnader.
Eventuella klagomål och synpunkter på utförandet av upplevelsen ska hanteras direkt. Oavsett vem som bär ansvaret för ett klagomål välkomnar Högberga Vinfabrik alltid återkoppling gällande upplevelserna. Om du vill reklamera din upplevelse skickar du reklamationen till info@vinfabrik.se. Därefter kommer Högberga Vinfabrik utreda reklamationen och svara dig inom 20 arbetsdagar från det att ärendet inkommit.
Vid eventuell tvist gällande reklamationsärende följer Högberga Vinfabrik Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.
4.6 Force Majeure
Högberga Vinfabrik är befriat från ansvar gentemot dig om Högberga Vinfabrik förhindras att fullgöra sina åtaganden på grund av omständighet utanför Högberga Vinfabriks kontroll eller förmåga som Högberga Vinfabrik inte skäligen kunnat förväntas förutse, och vars följder Högberga Vinfabrik inte heller skäligen skulle kunna ha undvikit eller övervunnit, eller om Högberga Vinfabrik förhindras fullgöra sina skyldigheter på grund av omständighet som är hänförlig till tredje man eller på grund av naturkatastrof, blixtnedslag, elavbrott, arbetskonflikt, krig eller annan orolighet, eldsvåda, nytillkommen eller ändrad lagstiftning eller myndighetsbestämmelse, fel i extern teleförbindelse eller liknande omständigheter.
5. Information och reservationer
5.1 Presentationer
De texter, bilder och filmer som beskriver upplevelserna avser att i så hög grad som möjligt återspegla det du ska få uppleva
5.2 Immateriella rättigheter
Högberga Vinfabrik äger rätt till all mjukvara, databaser, register, texter, bilder och logotyper som används av Högberga Vinfabrik. Om du önskar använda sådant material krävs först Högberga Vinfabriks uttryckliga godkännande.
5.3 Ändringar
Högberga Vinfabrik äger rätt att utan förvarning, oaktat anledning, ändra dessa Allmänna villkor utan föregående avisering. Eventuella ändringar träder i kraft så snart de blivit tillgängliga på den här sidan. Du uppmanas därför att hålla dig uppdaterad vad gäller de Allmänna villkoren.
6. Personuppgifter och sekretess
6.1 Personuppgifter
När du är kund hos Högberga Vinfabrik samlas personuppgifter in i syfte att göra Högberga Vinfabriks tjänster bättre anpassade för dig. Alla uppgifter behandlas enligt den svenska PUL (personuppgiftslagen) och från och med 2018-05-25 den EU-gemensamma GDPR (General Data Protection Regulation) som ersätter PUL. Genom att använda Live:its tjänster samtycker du till att uppgifter samlas in. Högberga Vinfabrik kommer inte att sälja, leasa eller byta de personuppgifter som du uppger i samband med användande av Högberga Vinfabriks tjänster. Högberga Vinfabrik kan lämna ut personuppgifter till andra företag utan ditt tillstånd, om det krävs enligt lagstiftning eller kallelse till domstol, för att samarbeta med myndigheter i brottsundersökningar, samt för att upprätthålla eller skydda Högberga Vinfabriks egendom eller kontraktsrättigheter. Högberga Vinfabrik kan även lämna ut personuppgifter till kontrakterade arrangörer i syfte att underlätta bokning och/eller utförande för dig som kund. Högberga Vinfabrik förbehåller sig rätten att överföra dina personuppgifter i samband med försäljning eller överlåtelse av hela eller delar av verksamheten eller tillgångarna. Du har rätt att begära ett registerutdrag över vilken information som finns lagrad om dig och Högberga Vinfabrik justerar felaktig information vid behov. På begäran kan Högberga Vinfabrik radera dina uppgifter från det interna systemet.
6.2 Meddelanden
Det kan hända att Högberga Vinfabrik skickar meddelanden till dig om dina beställningar eller för att svara på dina frågor. Högberga Vinfabrik skickar vid vissa tillfällen också meddelanden med information och specialerbjudanden om produkter och tjänster som du kan ha intresse av, såvida du inte uppgivit att du vill avstå från att få sådana erbjudanden.
6.3 Cookies
En förutsättning för att kunna använda Högberga Vinfabriks webbplats är att du accepterar användandet av så kallade cookies. Det är en standardiserad teknologi som nästan alla hemsidor använder sig av idag. Dessa cookies används för att du ska kunna utföra dina beställningar på ett enkelt och smidigt sätt och försvinner när du loggar ut ur tjänsten eller stänger din webbläsare. Om du inte vill acceptera användande av cookies kan du göra inställningar via din webbläsares säkerhetsinställningar. Observera att ett nekande till användning av cookies medför att vissa funktioner inte kommer att fungera fullt ut.
6.4 Skyddad information
Det är viktigt för Högberga Vinfabrik att du känner dig trygg i användandet av tjänsterna. För att kunna förhindra obehörig tillgång, se till att informationen är korrekt och garantera att uppgifterna används på rätt sätt har Högberga Vinfabrik implementerat vissa fysiska, elektroniska och förvaltande säkerhetsrutiner för att skydda informationen som samlas in online. Högberga Vinfabrik skyddar uppgifterna i enlighet med etablerade säkerhetsstandarder och -rutiner, som exempelvis Secure Sockets Layer (SSL) och utvärderar ständigt ny teknik som är avsedd att skydda information. Högberga Vinfabriks medarbetare är utbildade för att förstå och följa dessa rutiner för behandling av uppgifter och informerar alla anställda om sekretessavtal, rutiner och riktlinjer.